czwartek, 10 marca 2016

Sposoby na zgagę w ciąży

Wczoraj po raz pierwszy męczyła mnie potworna zgaga (obecnie 30 tc). Nie mogłam zasnąć, bo czułam, jakby ktoś wlewał we mnie kwas wypalający wnętrzności. Pewnie wiecie, o czym mówię, skoro tu trafiłyście ;) Jestem z tych osób, które po środki farmaceutyczne sięgają w ostateczności, dlatego z samego rana postanowiłam zgłębić temat zgagi i sprawdzić, jakie są domowe sposoby na jej zwalczenie.
 

Profilaktyka to klucz do wszystkiego! Zgaga nie bierze się z niczego, a ponieważ kobiety w ciąży są szczególnie na nią narażone, powinny starać się podwójnie, aby zminimalizować ryzyko jej pojawienia. "Lepiej zapobiegać niż leczyć" - święte słowa! Zatem, jakie produkty powinno się wykluczyć lub ograniczyć w ciąży, jeśli borykamy się ze zgagą? Co robić, aby zgaga się nie pojawiła? Co jeść, jeśli już nas dopadnie?

Czego nie jeść/nie pić, gdy męczy nas zgaga?
- kawa
- mocna herbata
- słodycze (szczególnie czekolada mleczna, pączki, ciasta z kremem, tory, wyroby z ciasta francuskiego, faworki, chałwa)
- napoje gazowane i słodzone
- cytrusy (w tym soki)
- tłuste i smażone potrawy
- przyprawy: chili, pieprz, curry, musztarda, chrzan, ziele angielskie, liść laurowy 
- mięsa tłuste: wieprzowina, gęsina, baranina, kaczka
- tłuste ryby: łosoś, makrela, halibut, szproty, węgorz, tołpyga; ryby wędzone
- tłuste wędliny, pasztety
- cebula
- por
- czosnek
- kapusta
- rzodkiewki
- kukurydza
- szparagi
- warzywa strączkowe
- ocet
- pomidory i sok pomidorowy
- mleko tłuste 3,2%
- mięta, cukierki miętowe, guma do żucia i herbata miętowa (tak, tak! też myślałam, że mięta jest dobra na wszystko ;))
- jajka smażone i w majonezie, jajecznica na boczku
- majonez i sosy na bazie majonezu
- orzeszki ziemne
- pieczywo razowe
- kasza gryczana i jęczmienna
- tłusty twaróg
- sery żółte, tłuste
- sery pleśniowe, topione
- ser typu feta
- śmietana powyżej 22%

Co można jeść/pić, gdy męczy nas zgaga?
- woda mineralna
- herbata owocowa
- makarony
- biały ryż
- białe pieczywo
- kasza manna
- mleko do 2%
- kefir
- jogurt naturalny i owocowy
- sos na bazie jogurtu naturalnego
- twaróg chudy
- jajka na miękko
- mięsa chude: wołowina, drób, cielęcina
- chude ryby: pstrąg, sandacz, okoń, sola, mintaj, flądra
- chude wędliny drobiowe, wieprzowe (bez tłuszczu)
- masło
- oliwa z oliwek, oleje roślinne
- warzywa gotowane (m.in. ziemniaki, brokuły, marchew)
- dojrzałe, słodkie, soczyste owoce, niekwaśne (bez skóry i pestek)
- miód
- kisiel, budyń
- ciasto drożdżowe
- przyprawy: bazylia, oregano, rozmaryn, estragon, szałwia, koperek
- zupy na wywarze z drobiu (bez dodatku kostek rosołowych, mąki, tłustej śmietany)

Co robić, by ograniczyć/wyeliminować zgagę?
- jeść regularnie
- jeść małe porcje i się nie przejadać
- jeść wolno i dokładnie przeżuwać kęsy
- nie kłaść się tuż po jedzeniu, tylko pozostać w pozycji siedzącej/stojącej przynajmniej przez kilkanaście minut
- zwiększyć aktywność fizyczną (np. więcej spacerować)
- ostatni posiłek spożyć na kilka godzin przed położeniem się spać
- spać w pozycji półleżącej lub na lewym boku z głową uniesioną na ok. 15 cm (spanie na prawym boku lub na płasko jest niewskazane)
- unikać stresów

Lista produktów niewskazanych jest baaaardzo długa. Pamiętajcie jednak, że nie chodzi o to, żeby wyeliminować te składniki z codziennej diety. Kasze, pieczywo ciemne, warzywa, tłuste ryby są bardzo ważne dla kobiet w ciąży, więc powinnyśmy je spożywać. Wystarczy nie połączyć kilku produktów na raz w ciągu dnia i może się okazać, że to nieprzyjemne pieczenie w przełyku pożegnamy raz na zawsze.

Ja już wiem, dlaczego wczoraj męczyła mnie zgaga. Byłam na urodzinach babci męża, a wiadomo, że takie uroczystości nie pomagają ;) Jednego dnia zjadłam: sałatkę z sosem na bazie octu winnego i czosnku, ciasto z kremem, jajko z majonezem, wypiłam 2 szklanki soku grejpfrutowego, wypiłam mocną herbatę i voilà zgaga murowana! ;)

A Wy macie inne domowe, naturalne sposoby na zgagę niewymienione powyżej?


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zachęcam do dzielenia się ze mną i innymi czytelnikami swoją opinią :)